dr Patryk Wasiak
Rozwój informatyki na świecie
Dr Patryk Wasiak, adiunkt w Instytucie Historii PAN. Mgr socjologii i historii sztuki Uniwersytet Warszawski. Doktor kulturoznawstwa, SWPS.
Od wielu lat zajmuje się badaniami i pracami dokumentacyjnymi związanymi z historią komputerów, w szczególności historią nieformalnej edukacji komputerowej oraz tworzenia sztuki cyfrowej. Stypendysta m. in. Volkswagen Stiftung, Zentrum für Zeithistorische Forschung Potsdam, Netherlands Institute of Advanced Study, Andrew W. Mellon Foundation, Instytut nauk o Człowieku w Wiedniu/Józef Tischner Fellowship. Uczestnik projektu (SOFT-EU)/Inventing Europe, University of Amsterdam/ESF. Od 2013 roku kierownik trzech grantów Narodowego Centrum Nauki, obecnie kierownik projektu: „Kultura amatorskiego pisania programów na komputery domowe w latach 80. w kontekście kapitalizmu kognitywnego” w programie OPUS.
Autor publikacji w IEEE Annals of the History of Computing, International Journal of Communication, History and Technology oraz Journal of Design History (artykuł o komputerze Elwro Junior, w druku). Niedługo ukaże się jego ksiażka: Technological innovation, modernity and electric goods in late state socialist Poland, Lexington Books.
dr inż. Marek Hołynski
Rozwój informatyki w Polsce
Marek Hołyński po ukończeniu Wydziału Elektroniki Politechniki Warszawskiej pracował w Instytucie Maszyn Matematycznych i doktoryzował się w Instytucie Cybernetyki Stosowanej Polskiej Akademii Nauk. W latach 1981-1989 był profesorem na wydziale Computer Science Uniwersytetu Bostońskiego i równolegle samodzielnym pracownikiem badawczym Massachusetts Institute of Technology. Następnie w Dolinie Krzemowej projektował graficzne stacje robocze oraz opracowywał algorytmy grafiki komputerowej, wykorzystywane m.in. w „Parku Jurajskim” i „Terminatorze 2”. Po powrocie do Polski w latach 2008-2018 pełnił funkcję dyrektora Instytutu Maszyn Matematycznych. Współzałożyciel Polskiego Towarzystwa Informatycznego wybrany w 1981 r. do pierwszego Zarządu Głównego, prezes PTI w kadencji 2008-2011.
dr hab. inż. Franciszek Grabowski
Rewolucja komputerowa na świecie i w Polsce
Jestem człowiekiem Retro, gdyż mój pierwszy kontakt z komputerem datuje się na lata 70. Była to ODRA 1305. Dorastałem do informatyki poprzez elektrotechnikę, elektronikę układów cyfrowych i technologię elektronową. Informatyka, łącznie ze współczesną, jest retro. Obowiązująca formułą informatyki wyczerpuje się. Następuje zmiana paradygmatu. Przyszłości informatyki należy upatrywać w systemach złożonych, termodynamice nieekstensywnej, samoorganizacji, samoadaptacji i systemach autonomicznych.
dr hab. Piotr Marecki
Platform studies
Piotr Marecki – kulturoznawca, wydawca, producent utworów cyfrowych. Pracuje na stanowisku profesora na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie prowadzi UBU lab (ubulab.edu.pl). W latach 2013–2014 pracował jako postdoc na Massachusetts Institute of Technology. Jest autorem lub współautorem m.in. tomu literatury generatywnej 2X6 (2016), Wierszy za sto dolarów (2017) napisanych przez Mechaniczne Turki Amazona, konceptualnego Sezonu grzewczego (2018) oraz książek drogi Polska przydrożna (2020) i Romantika (2021). Opublikował m.in. monografie Gatunki cyfrowe (2018), Demoscena ZX Spectrum (2019, z Yerzmyeyem i Hellobojem), Praktyka i eksperyment. Laboratoryjny model humanistyki (2019). Kierownik projektów naukowych poświęconych demoscenie i kulturze cyfrowej finansowanych przez NCN i NPRH. Mieszka w Krakowie.
dr inż. Piotr Mietniowski
Platform studies
Piotr "Kroll" Mietniowski
Absolwent Wydziału Fizyki i Informatyki Stosowanej Akademii Górniczo-Hutniczej, doktor nauk fizycznych. Wielki entuzjasta i znawca komputerów Atari, w szczególności komputerów 16 i 32 bitowych. Uczestnik wielu ogólnopolskich zlotów i do dziś aktywny użytkownik tych komputerów. Od 2015 roku współpracownik i autor kilku dziesięciu artykułów czasopisma "Rretrokomp". W latach 2017-2022 współredaktor reaktywowanego polskiego magazynu drukowanego "ATARI FAN", pisma wszystkich fanów Atari oraz redaktor naczelny angielskiego wydania tego magazynu.
Współautor książki "Robbo.Solucja", odpowiedzialny za jej skład w programie Calamus na Atari TT.
mgr Michał Bukowski
Platform studies
Dwukrotnie ukończył Uniwersytet Jagielloński na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej (Instytut Sztuk Audiowizualnych, a później Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej). Artysta lo-fi: demoscener, muzyk, grafik, fotograf, pisarz. Założyciel grupy Hooy-Program (1989). Autor i współautor licznych dem, intr, grafik, utworów chiptune, gier, fotografii lo-fi. Prace te prezentowane były w Europie, Rosji, USA, Azji. Głównie artysta sceny ZX Spectrum, ale pracuje również z innymi komputerami, takimi jak ZX81, Atari, Amiga, Commodore 264, Raspberry Pi itd. Jest współautorem kreatywnego laboratorium "Ubu-Lab" na Uniwersytecie Jagiellońskim. Współtworzył monografię ZX Spectrum (wraz z Piotrem Mareckim i Hellbojem). Pochodzi z Krakowa.
dr inż. Marcin Grochowina
Architektura komputerów 8- i 16- bit
(bio w przygotowaniu...)
mgr inż. Tadeusz Dec
Architektura komputerów 8- i 16- bit
Retro klasyczne systemy operacyjne (8-, 16-bit)
Absolwent Politechniki Rzeszowskiej (1999 r.), Wydział Elektryczny. Interesuje się komputerami od połowy lat 80-tych. Pierwszy komputer Commodore 64 od 1988 roku a Amiga 600 od 1992 r. Aktualnie zawodowo zajmuje się naprawą przemysłowych urządzeń elektronicznych a prywatnie naprawą retro komputerów.
dr inż. Bartosz Trybus
Retro klasyczne systemy operacyjne (8-, 16-bit)
Adiunkt w Katedrze Informatyki i Automatyki Politechniki Rzeszowskiej. Jego główne badania dotyczą systemów czasu rzeczywistego i środowisk wykonawczych oprogramowania sterującego. Opracowane rozwiązania znajdują zastosowanie w energetyce, przemyśle stoczniowym i w obszarze Internetu Rzeczy. Jest współautorem systemu operacyjnego SpartaDOS X dla ośmiobitowych komputerów Atari. Sympatyk stacji dyskietek.
dr hab. Piotr Waligórski
Urządzenia peryferyjne: kiedyś i teraz
Dr hab. Piotr Waligórski – pasjonat elektroniki, informatyki i astronomii. Zawodowo zajmuję się analityką chemiczną, pracuję naukowo w Instytucie Fizjologii Roślin PAN w Krakowie.
Amigą interesuję się od początku lat 90, jednak moim pierwszym komputerem było małe Atari. Od początku posiadania komputerów eksperymentowałem z różnymi drobnymi urządzeniami, które można było do nich podłączyć. Od około 2015 roku buduję repliki Amig (GBA 1000, AA3000++, itp.), oraz różne rozszerzenia do nich.
Na początku lat 2000 współorganizowałem krakowskie spotkania Amimajówka i Amizaduszki. Prowadzę kanał na youtube poświęcony rozszerzeniom DIY do komputerów Amiga, w planach także do innych rodzin retrokomputerów: https://www.youtube.com/@pewalig7
dr Bartłomiej Kluska
Gamedev: świat oraz Polska
Bartłomiej Kluska – dziennikarz, historyk, doktor nauk humanistycznych. Autor książek (“Dawno temu w grach”, “Bajty polskie”, “Automaty liczą”, “PESEL w PRL”, “Legendy gier wideo”) poświęconych historii komputerów i elektronicznej rozrywki. Publicysta magazynów CD-Action i PSX Extreme. Współpracował m.in. z Pixelem, Polygamią, Gadżetomanią, Gazeta.pl. Buduje łódzkie Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej. Od blisko 40 lat gra w gry wideo.
mgr Hanna Mikołajczak
Retrogamedev
Absolwentka Nowych mediów i kultury cyfrowej na Uniwersytecie Łódzkim. Specjalizacje: gry wideo oraz sztuka nowych mediów. Autorka książki Demoscena w Polsce – historia, przeobrażenia, specyfika (przybliżony czas publikacji sierpień 2023 roku), opartej na pracy magisterskiej. Uczestniczka Global Game Jam od 2015 roku.
Badaczka i obserwatorka demosceny. Związana głównie z platformą Atari.
mgr Wojciech Bociański
Retrogamedev
Wojciech Bociański (ur.1975) - absolwent Politechniki Śląskiej - z wykształcenia programista, z zamiłowania fan retro komputerów (ze szczególnym naciskiem na platformę ATARI). Hobbystycznie muzyk i grafik. Swoją przygodę ze sceną retro zaczął dosyć późno bo w roku 2015. Od tego okresu jest aktywnym członkiem demosceny i sceny retro gamingowej. Autor kilkunastu gier na platformy Atari i Pico-8 (FloB, PacMad, HangMad), oraz programów narzędziowych, głównie związanych z produkcją gier. Jest również pomysłodawcą i organizatorem jedynego w Polsce game-jamu, podczas którego uczestnicy piszą gry na maszyny 8-bitowe: GRAWITACJA. Szósta edycja tej wyjątkowej imprezy, będzie miała miejsce w kwietniu 2024 r. w Krakowie.
mgr Łukasz Szałankiewicz
Demoscena: Polska i świat
Łukasz Szałankiewicz to Audio Lead oraz wykładowca na kierunku Game Development w poznańskim Collegium Da Vinci, którego zainteresowania skupiają się wokół zagadnień związanych z audio w mediach interaktywnych.
Jego dorobek artystyczny, obejmujący wiele interaktywnych instalacji i wystąpień audiowizualnych, cieszy się uznaniem w świecie międzynarodowym. Jako aktywista i kurator nowych mediów angażuje się w wiele projektów z tej dziedziny.
Łukasz Szałankiewicz jest także doświadczonym specjalistą , który współpracował z wieloma instytucjami i centrami sztuki na całym świecie. W latach 2016-2017 pracował jako ekspert w Instytucie Kultury Polskiej w Nowym Jorku, gdzie szczególnie zwracał uwagę na promocję gier komputerowych oraz mediów interaktywnych.
Jest również jednym z założycieli „Komitetu Społecznego Polskiej Demosceny”, co przyczyniło się do wpisania demosceny na krajową listę niematerialnego dziedzictwa UNESCO w grudniu 2021 jako pierwszej polskiej kultury cyfrowej. Wspiera także międzynarodową inicjatywę Art of Coding, której zadaniem jest ustanowienie demosceny na liście globalnego niematerialnego dziedzictwa.
Jego zainteresowania obejmują także pierwsze społeczności cyfrowe, historię gier video oraz archeologię mediów.
mgr Grzegorz Juraszek
Demoscena: Polska i świat
Grzegorz „Fei” Juraszek jest z wykształcenia tłumaczem i lektorem języka angielskiego. Na demoscenie przez ponad 20 lat zajmował się organizacją mediów społecznościowych (zanim to jeszcze było modne) oraz spotkań zwanych demoparty. Przez ponad 10 lat był głównym organizatorem największej w Polsce imprezy tego typu o nazwie Riverwash. Integracja społeczności zawiodła go na dziesiątki, jeśli nie setki wydarzeń w kraju i za granicą. Między innymi, wspólnie z Łukaszem Szałankiewiczem i kilkoma innymi osobami, zrealizował projekt Instytutu Kultury Polskiej w Nowym Jorku na organizację polskiego demoparty w USA przy festiwalu muzyki i gier MAGFest. Obecnie na demoscenowej emeryturze, ale wciąż chętnie opowiada o swoich doświadczeniach z subkulturą demosceny.
dr hab. Rafał Kasprzak
Retro computing i rozwój przemysłów kreatywnych
Pracownik naukowy Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, zatrudniony w Instytucie Zarządzania Wartością, Kierownik Zakładu Marketingu Wartości. Autor wielu projektów badawczych oraz gospodarczych poświęconych zagadnieniu innowacyjności oraz efektywnemu stymulowaniu współpracy pomiędzy nauką a biznesem. Posiada doświadczenie zawodowe w obszarach doradztwa biznesowego dla organizacji wdrażających innowacje oraz w zarządzaniu projektami innowacyjnymi. Naukowo pasjonuje się problematyką przemysłów kreatywnych (cultural and creative industries) ich związkiem z innowacyjnością oraz pomiarem oddziaływania kultury na gospodarkę regionu. Absolwent studiów Master of Business Administration w Ecole Superieure de Commerce de Rennes (Francja).
dr Michał Piętal
Absolwent matematyki na Wydziale Matematyki, Informatyki i Mechaniki UW, doktor nauk biologicznych: Instytut Biochemii i Biofizyki PAN (doktorat realizowany w Międzynarodowym Instytucie Biologii Molekularnej i Komórkowej w Warszawie). Posiada około 30-letnie doświadczenie w branży ICT, zatrudniony na Wydziale Elektrotechniki i Informatyki Politechniki Rzeszowskiej. Autor publikacji naukowych (bioinformatyka, informatyka, prawo) oraz patentów lub zgłoszeń patentowych. Organizator Data Science Rzeszow Meetup (2019-2021), Mentor na Global Legal Hackathon (2019), Opiekun Koła Naukowego Machine Learning na PRz (2020-2022).
Hobbystycznie, przede wszystkim interesuje się retro komputerami (posiada m.in. Amigę 1200 z kartą WARP 1260 oraz Atari 65XE z rozszerzeniami). Pierwsze Atari 65XE nabył w 1989 r., pierwsza Amiga 500 w 1992 r. Zaangażowany w popularyzację starych komputerów, poprzez autorskie artykuły (Amiga Future, Grel) czy organizowanie retro imprez (w tym: finansowanych przez Narodowe Centrum Kultury). Kierownik Studiów Podyplomowych “Retro-computing: technologie i sztuka cyfrowa”.