Strona: Sukces studentów z koła Interakcji Człowiek-Komputer GEST / Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Sukces studentów z koła Interakcji Człowiek-Komputer GEST

2025-09-04
, red.  Dawid Kalandyk
Laureaci konkursu

O konferencji naukowej SPSympo

Signal Processing Symposium (SPSympo) zainicjowane w 2003 roku przez prof. Krzysztofa Kulpę od ponad 20 lat stanowi platformę wymiany wiedzy wśród naukowców, praktyków z przemysłu oraz doktorantów z całego świata zajmujących się szeroko rozumianym przetwarzaniem sygnałów. W czasie tegorocznych edycji organizowanej w Instytucie Systemów Elektronicznych na Politechnice Warszawskiej przedstawione zostały prace dotyczące między innymi: śledzenia obiektów, analizy fal radiowych, wibroakustyki, technik modelowania kształtu fal oraz wykorzystania różnorakich metod uczenia maszynowego i algorytmów sztucznej inteligencji w przetwarzaniu zbieranych sygnałów. Podczas konferencji zrealizowano również szereg warsztatów, skierowanych głównie do studentów, obejmujących tematykę pasywnych radarów powietrznych, zagadnień programistycznych oraz metod analizy wzorców przestrzennych i czasowych. Dodatkowo organizatorzy przygotowali również konkurs, skierowany do studenckich kół naukowych, na najlepszy projekt studencki dotyczący szeroko rozumianego przetwarzania sygnałów. Zespół studentów 3-go roku Informatyki w składzie: Marcin Bator, Paweł Buczek oraz Bartłomiej Krówka, reprezentujący koło naukowe Interakcji Człowiek-Komputer GEST (link do strony koła) działające przy Katedrze Informatyki i Automatyki, decyzją komisji konkursowej zakwalifikował się do finału konkursu. Podczas finału zespół koła GEST pokonał koła naukowe z Politechniki Wrocławskiej oraz Politechniki Poznańskiej zajmując tym samym I miejsce. 

Platforma edukacyjna Rzeszów University of Technology Games for Artificial Intelligence 2.0

Głównym celem przygotowanej przez studentów Politechniki Rzeszowskiej platformy edukacyjnej Rzeszów University of Technology Games for Artificial Intelligence 2.0 (RAG-2) (link do strony platformy) jest ułatwienie studentom nauki oraz tworzenia własnych algorytmów sztucznej inteligencji. Serwis został zaprojektowany tak, by udostępnić użytkownikom nie tylko szereg gier internetowych różnego rodzaju, lecz także wszystkie ważne dla nich informacje na temat prowadzonej rozgrywki. Dokładny zestaw danych oraz częstotliwość ich zbierania można sparametryzować, a sam proces jest automatyczny. Dane można gromadzić zarówno grając samemu, ze znajomymi, przeciwko zaprojektowanym przez studentów koła GEST agentom sztucznej inteligencji lub podłączając do strony napisane przez siebie algorytmy. W celu ułatwienia nauki twórcy projektu przygotowali szablon kodu programu w języku Python, który pozwala na połączenie się z platformą i wymaga jedynie uzupełnienia o własny algorytm sterujący rozgrywką. Dodatkową pomocą mogą być przygotowane instrukcje tłumaczące krok po kroku jak należy skonfigurować połączenie. Platforma wspiera również różne sposoby sterowania jak te klasyczne tj. klawiatura i myszka, czy bardziej wyrafinowane jak sterowanie przy pomocy gestów dłoni wykonywanych przez gracza rozpoznawanych dzięki kamerze web. Aktualnie studenci prowadzą prace nad dedykowaną aplikacją mobilną pełniąca rolę kontrolera oraz nad integracją obsługi Eyetracker'a pozwalającego na granie przy pomocy ruchu gałek ocznych. Przygotowana w kole naukowym GEST platforma umożliwia również założenie konta na podstawie maila studenckiego lub pracowniczego, co zapewnia dostęp do historii nagranych gier oraz możliwość nieograniczonego korzystania z wbudowanych w platformę botów. Nauczyciele Politechniki Rzeszowskiej mają również możliwość skonfigurowania wirtualnej grupy zajęciowej, dzięki której mogą mieć wgląd w postępy prac dołączonych do niej studentów. Wszystkie osoby chętne przetestować platformę i podzielić się opinią lub sugestiami zachęcamy do kontaktu na maila w stopce strony (kontakt e-mail). 

Działalność koła GEST

Opiekunem naukowym projektu jest dr inż. Dawid Kalandyk, który prowadzi w kole naukowym Interakcji Człowiek-Komputer GEST również zespoły zaangażowane w tworzenie autonomicznych robotów mobilnych służących oraz aplikacji służących nie tylko ułatwieniu nauki sztucznej inteligencji i języka migowego, lecz także mają stanowić wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami i ich otoczeniu porozumiewających się przy pomocy Polskiego Języka Migowego. Projektowane przez koło rozwiązania nie tylko pozwalają poprawić komfort życia codziennego osób dotkniętych niepełnosprawnościami, ale też stanowią istotny głos w walce z wykluczeniem społecznym tej grupy. 

Powrót do listy aktualności