Aktualności

Szkolenie na WEiI z technologii wirtualnej rzeczywistości

20-02-2020 r.
, red. dr inż. P. Dymora
Fot. P. Dymora

W dniach 17-21 lutego 2020 r. w Zakładzie Systemów Złożonych Wydziału Elektrotechniki i Informatyki odbyło się 5 dniowe szkolenie z zakresu technologii wirtualnej rzeczywistości. Szkolenie było realizowane w ramach  międzynarodowego projektu I-TRACE Immersive TRAining for aerospaCE realizowanego przez Wydział Elektrotechniki i Informatyki oraz Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej w ramach projektu Erazmus+ pod kierownictwem Pani prof. dr hab. inż. Romany Śliwy. W projekcie I-TRACE poza Politechniką Rzeszowską udział bierze 6 partnerów europejskich, m.in. dostawcy szkoleń zawodowych, uniwersytety, grupy zrzeszające izby handlowe oraz firmy specjalizujące się w wirtualnej rzeczywistości. Zaangażowane kraje to Włochy, Polska, Norwegia i Hiszpania. Zakończenie projektu zaplanowano na 30.10.2020 r. Do szczegółowych celów projektu zaliczyć należy opracowanie szkoleń/kursów z wykorzystaniem technologii VR/AR dla studentów z obszaru lotnictwa (opcjonalne specjalizacje), jak i pracowników zainteresowanych firm lotniczych w zakresie inspekcji: samolotów, linii produkcyjnych i parku maszynowego oraz konstruowania i eksploatacji maszyn, ich komponentów, itp.

Szkolenie organizowane przez dra inż. Pawła Dymorę i dra inż. Mirosława Mazurka odbyło się  w Laboratorium Wirtualnej Rzeczywistości G2A oraz Laboratorium Systemów Klasy Enterprise pod patronatem Asseco S.A. WEiI PRz. Grupą docelową kursu były osoby z przemysłu związanego z branżą lotniczą, nauczyciele przedmiotów zawodowych oraz studenci kierunków z WEiI. Szkolenie zrealizowano w dwóch częściach: pierwszą przeznaczoną dla przedstawicieli firm i kadry dydaktycznej oraz drugą - dla studentów. Realizacja całego szkolenia trwała 5 dni roboczych w łącznym wymiarze 40 godzin lekcyjnych. Podczas szkolenia poruszono tematy związane z: koncepcją immersive learning i jej wdrożeniem w proces dydaktyczny i szkoleniowy, przykłady wirtualnych środowisk nauczania 3D i innych innowacyjnych form uczenia się poprzez doświadczenie. Zaprezentowano wybrane technologie VR/AR/Unity 3D, implementacje symulacji komputerowych i analizę procesów z zastosowaniem aplikacji ANSYS/SYMKOM. W szczególności prezentowane były następujące tematy:

  • dr inż. Maciej K. Ginalski (Symkom) – Teaching the invisible – Virtual Prototyping;
  • mgr inż. Jakub Sawulski (Symkom) – Designing aircraft control systems in a virtual environment;
  • mgr inż. Piotr Buliński (Symkom) – Modeling of light in virtual space: Ansys Speos & VRXPERIENCE;
  • dr inż. Piotr Grzybowski (PILC) - Applications of VR and AR in production organization;
  • dr inż. Piotr Grzybowski (PILC) - Application of the VR flight simulators for the parachute training;
  • mgr inż. Michał Wroński (PRz) – Creating 3d models for VR environment in Blender;
  • mgr inż. Bartosz Kowal (PRz) - Creating a VR environment in Unity on the example of an airplane desktop;
  • dr inż. Paweł Dymora (PRz) - Introduction to VR / AR technology;
  • dr inż. Mirosław Mazurek (PRz) – Immersive learning in education process.

Warsztaty oprócz interesujących prezentacji połączone były z praktycznymi zajęciami w ramach, których powstały interesujące projekty w kilku środowiskach: Blender, Unity, ANSYS oraz były one testowane w Laboratorium Wirtualnej Rzeczywistości G2A na wysokowydajnych komputerach oraz urządzeniach HMD. Ponadto firma PILC udostępniła unikalny w skali kraju symulator skoków spadochronowych oparty o technologię VR.

Szczegóły dotyczące projektu i organizowanych wydarzeń można znaleźć na stronie projektu: https://itrace.w.prz.edu.pl/.

Powrót do listy aktualności